středa 6. května 2015

Dlouho jsem vybíral svou první – Jesenická stovka

Už vloni mě lákalo si vyzkoušet nějakou tu stovku a rozhlížel jsem se kolem, co se tu všechno běhá. Byl jsem i na delších závodech, ale chtěl jsem vyzkoušet, jaké je to běžet bez parťáka. Když se člověk může octnout sám na trati a nevidět nikoho před sebou, ani za sebou. Bojovat se všemi strastmi cesty sám. Nakonec jsem se rozhodl pro Jesenickou stovku. Důvodem byly dobré reference a taky vzdálenost (respektive blízkost). Sice je to tak měsíc, co jsem po všech antibiotických extempore začal zase běhat, ale aspoň se ukáže, jak na tom jsem.
Původní představa, že nás pojede víc kamarádů a budeme se navzájem podporovat, vzala za své a já jsem odjížděl na závod sám. Nikomu se nechtělo se ani potkat na trati a chvilku mě doprovodit. Počasí neslibovalo žádnou libovou předpověď, a tak jsem se vydal vstříc dobrodružství sám. Jejich chyba. Protože přišli o nahánění dobytka v noci, přemety pro diváky, zmrzající prsty na rukách, krásný východ slunce na Keprníku, stádo divokých prasat, existenční přestávky a další. Zkrátka tento závod měl vše, co správný ultratrail má mít. Teda až na nějaké sociální kontakty. Čekal jsem, že během závodu se budu bavit víc s ostatními, než první a poslední hodinu. Co už.
Hned na nádraží v Olomouci jsem potkal Filipa s Aničkou. Od nich jsem nasával rady, co a jak, abych nejsnáze vyvázl z tohoto závodu se ctí J Nálada v mužstvu je dobrá a čas rychle utíká. Na registraci jsem dostal jako bonus čepici, a tak mě ani netrápí, že jsem nevyhrál Goretexovou bundu od Tilaku :-D Čas se blíží k jedenácté a já ani nevím, jak naši hrajou hokej. Prý je to drámo. Dolaďuji poslední přípravy a odchází se na start.

Když vyjdu ven a ovane mě večerní větřík, tak začínám pochybovat, že závodit jen v tričku byla dobrá volba. V batohu mám pro jistotu ještě bundu, ale velkou důvěru v tento komplet nemám. Je odstartováno a všichni se dáváme do běhu. Plán držet se Filipa hned opouštím a raději běžím s Aničkou. Na stovkách je zkušenější, tak proč si nenechat ze začátku poradit s tempem a tak. Běží se nám dobře a po cestě si povídáme. První pořádná akce začíná až při vstupu na pastviny krav. Kde na nás už čeká splašené stádo, které s námi soutěží v běhu kolem cesty, po cestě a všude možně kolem cesty. Je to docela divočina. Jsem rád, že od nich odbíháme a na oslavu, si zarazím klacek do boty a vystřihnu si krásný saltíčko. Od té doby se mi v pravé botě, díky díře tak na prst, vyměňuje voda o něco rychleji. Je to ale jedno, protože promáčené boty už mám od teď asi na dalších osm hodin pořád. Skupinka se trhá a já zůstávám tak nějak osamocen. Občas kolem někdo proběhne, ale nedokážu s nikým sladit tempo. Stále běžím na hranici prochladnutí, ale díky tomu, že se hýbu, je mi dobře. Trasa je v noci dobře značená reflexkami, popřípadě občas mrknu do mapy. Taky asi polovinu trasy znám z jiných závodů, takže pohoda. Stoupání na Šerák mi dává dost zabrat a prsty na rukách mrznou, až to bolí. Na Šeráku vyměknu a beru si bundu. Na Keprníku si užívám krásný východ slunce a je mi dobře. Taky se těším na Vozku, kde jsem už dlouho nebyl. Po sněhu se mi ale dost blbě běží, tak zpomaluji jen na chůzi, protože vyčerpávat se klopýtáním po sněhu se mi nechce. Seběh z Vozky dolů musel být docela zajímavý a napínavý pro ty na čele závodu, protože ostatní to myslím jen scházeli. Aspoň já si nedokážu představit, že bych to sbíhal. Cesta na Červenohorské sedlo probíhá hladce, akorát jsem už dlouho nikoho pořádně neviděl a začíná mi být smutno, tak si zaběhnu na autobusovou zastávku vytáhnout aspoň mp3. Během té chvilky kolem mě proběhnou asi čtyři závodníci a já vůbec nemám ponětí, jak se tu vzali. No nic, beru mp3 a první písnička, co na mě vybafne je country. Netuším, jak se tam vzala, ale byl to přehrávač kamaráda a takových písniček tam bylo bohužel víc. Tož v rytmu country songů jsem vyběhl na Švýcárnu a dál k Ovčárně. Tajně jsem doufal, že tam bude občerstvovačka. Ale nebyla. Já toho měl už plný brejle, žaludek se mi vzpíral, nohy bolely a oči pálily. Existenční přestávka v restauraci byla jediná volba. Horká čokoláda a teplá voda mě rychle spravily a já mohl pokračovat dál. Běh přes Vysokou holi a dál po červené se mi moc líbil. Čekaly mě pěkné výhledy a začínalo se až nebezpečně oteplovat. Nakonec jsem byl docela rád, že běžím jen v tričku a netahám sebou kupu oblečení. S přibývajícími kilometry mě čím dál víc tahají úpony na nohách a všechno bolí. Sen, že závod zaběhnu pod patnáct hodin, se v tuhle chvíli rozplynul. Abych si to ke konci užil, tak tělo přestalo přijímat vodu a já se cítil, jako bych žvýkal prach. Ani tyčinku si nemůžu sníst, protože ji v ústech nedokážu rozmělnit. Vedro je na zabití a k tomu se kleštičky na poslední kontrole záhadně někam vypařily. Říkám si, že je to třeba ještě nějaká poslední bojovka před finišem, a tak ještě prohledávám Skalní město. Nikde nic a tak vyrážím na poslední úsek cesty. To, že je tam ještě odbočka na tajnou kontrolu, už moc nevnímám. Běh se postupem času změnil v klus, ten v chůzi a nakonec jen šourání. Do cíle jsem se došoural za 16 hodin a 47 minut. Přes to všechno to byla parádní akce a jsem moc rád, že jsem si právě tuto stovku vybral jako svou první!

Žádné komentáře:

Okomentovat